Pihvikarjaseminaari 2014 Jyväskylässä

Avaimet karjankasvatuksen kannattavuuteen, toiminnan kehittämiseen ja kasvuunpihvikarjaliitto

Karjankasvattajan talous nojaa maataloustukien optimointiin, uudenlaiseen yrittämiseen ja tarkkaan tilinpitoon. Kuinka karjankasvattaja itse voi vaikuttaa Tilaisuuteen on vapaa pääsy kaikilla KoneAgrian messuvierailla. Tervetuloa!

OHJELMA

Tervetuloa Pihvikarjaseminaariin – Antti Veräväinen, Pihvikarjaliiton puheenjohtaja

Sanoista tekoihin, teoriasta käytäntöön – Maarit Kärki, Vuoden Cowgirl 2013

Pihvikarjaliiton Vuoden Cowgirl 2013 Maarit Kärki on tehnyt mittavan uran hankepäällikkönä MTT Ruukissa, ja toimii tällä hetkellä opettajana Keski-Pohjanmaan ammattiopistossa. Hän kertoo, millä teoilla on todellista vaikutusta karjankasvattajan kukkaroon, kuinka maatalouden kehittämiseen kohdistetut hankkeet konkretisoituvat ja kuinka karjankasvattaja saa niistä parhaan hyödyn. Samalla Maarit Kärki luo katsauksen alan koulutukseen ja kannustaa karjankasvattajia kehittämään osaamistaan.

Maanviljelijästä maatalousyrittäjäksi – Johanna Lindvall, Farmiluotsi Oy/ Kassamestarit Oy

Johanna Lindvall on maatilayritysten talouskonsultointipalveluja tarjoava yrittäjä, jolla on kokemusta mm. emolehmätilojen parissa työskentelystä. Johanna Lindvall haastaa emolehmätuottajat ajattelemaan uudella tavalla tilansa taloutta yrittäjämäisestä näkökulmasta ja etsimään keinoja pärjätä haastavassa taloudellisessa tilanteessa. Hän kannustaa käyttämään apuna talouslaskennan tarjoamia työkaluja seurannassa ja kehittämisessä sekä hyödyntämään uusia mahdollisuuksia.

Laajempaa osaamista laajemman navetan sijaan – Esko Rissanen, Hyvätuuli Highland

Karjatilan isäntä Esko Rissanen kertoo omakohtaisin esimerkein karjankasvatuksen kannattavuuden parantamisesta maatilojen yhteistyön ja suoramyynnin keinoin. Yhteistyö alkaa yhteisten tavoitteiden asettelusta, mutta mitä muuta tulee ottaa huomioon? Kuinka karjankasvattaja pääsee parempaan kannattavuuteen maltillisillakin tuotantomäärillä?

Vaihtoehtona suoramyynti – omien tuotteiden myynnin, jalostamisen, logistiikan ja elintarvikelainsäädännön ABC / Johanna Mattila, Aitoja makuja –hanke

Hankekoordinaattori Johanna Mattila kertoo, kuinka elintarvikelainsäädännön kynnystä madalletaan, kun karjankasvattaja miettii omien tuotteiden myymistä, jalostamista tai vaikkapa suoramyyntipuodin perustamista.

Mitä karjankasvattajan tulee tietää maataloustuista uudella ohjelmakaudella? Juha Palonen, Maa- ja Metsätalousministeriö

Tilannekatsauksen maataloustukiin antaa maa- ja metsätalousministeriön neuvotteleva virkamies Juha Palonen, joka on ollut keskeisesti mukana valmistelemassa mm. uusia tuotantosidonnaisia tukijärjestelmiä.

Puheenvuorojen jälkeen keskustelu jatkuu vapaamuotoisesti Pihvikarjaliiton tarjoaman pikkupurtavan kera. Tilaisuus päättyy viimeistään klo 18.

Luomutuotteiden ja -palvelujen myynti

Luomuinstituutti_originalLuomutuotteiden ja -palvelujen myynti

Ajankohtaistilaisuudet on tarkoitettu henkilöille, jotka:

  • toimivat luomuyrittäjänä (tuottaja, jalostaja, kauppa, palvelut) ja joiden tavoitteena on liiketoiminnan kehittäminen ja uudistaminen
  • toimivat yrittäjänä ja osa liiketoiminnasta on luomua (esim. lähiruokakauppa)
  • suunnittelevat luomuun liittyvän liiketoiminnan aloittamista

Puhujiksi ajankohtaispäivään olemme kutsuneet alan yrittäjiä ja asiantuntijoita.
Ilmoittaudu Sinikka Mynttiselle sinikka.mynttinen@aalto.fi    puh. 050 4965 227

Tieto ajankohtaispäivästä on nyt myös PYK:n nettisivuilla http://pienyrityskeskus.aalto.fi/fi/current/news/luomulla_etumatkaa_etela-savolle_ajankohtaispaiva_luomuliiketoiminnasta_15-10-2014_klo_10-16/

Markku Virtanen                                                              Sinikka Mynttinen
Tutkimusjohtaja                                                               Tutkija
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu                           Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Pienyrityskeskus                                                               Pienyrityskeskus
Tel: +358407545539                                                      Tel: +358504965227
markku.virtanen@aalto.fi                                                 sinikka.mynttinen@aalto.fi

 

Yhteistyöllä markkinoille- koulutus

YHTEISTYÖLLÄ MARKKINOILLE

Tuskailetko tuotteiden saamiseksi markkinoille tai haluatko hioa onnistunutta markkinointia entisestään? Etsitkö uusia ajatuksia markkinointiin ja yhteistyöhön? Kiinnostavatko osuuskunnat ja muu yhteistyö? Tiedätkö, mitä brändäys tarkoittaa ja miten sitä voisi hyödyntää? Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan aiheista toisten tuottajien ja asiantuntijaluennoitsijoiden kanssa. Luomuinstituutti_original

Tavoite: Tutustua erilaisiin yhteistyömuotoihin, joiden avulla voidaan tehostaa tilojen markkinointia. Perehtyä siihen, mitä on brändi ja miten se vaikuttaa markkinoinnissa. Pohtia osuuskuntaa yhteistyön muotona. Kuulla käytännön kokemuksia päivän aiheista. Verkostoitua ja keskustella yhteistyömahdollisuuksista erityisesti Kaakkois-Suomen ja Etelä-Savon alueella, mutta myös yleisemmin.

Kohderyhmä: Tavanomaiset tuottajat ja luomutuottajat, jotka ovat kiinnostuneita yrityksensä markkinoinnin ja yhteistyön kehittämisestä. Tuottajien työtä tukevat henkilöt, kuten neuvojat. Muut kiinnostuneet.

Sisältö:

  • Yhteistyön mahdollisuudet markkinoinnissa – mitä etuja se tuo ja miten toimitaan käytännössä?
  • Perusteita osuustoiminnallisesta yrittämisestä ja yritysten muodostamista markkinointiosuuskunnista
  • Mitä tarkoitetaan brändillä ja mikä on sen merkitys markkinoinnissa?

OHJELMA

8.45–9.00                                       Päivän aloitus
9.00–10.30                                    Osuuskunta markkinointiyhteistyön välineenä  asiantuntija, AMK-agrologi Reijo Käki
10.40–12.00                                  Brändin rakentaminen – mitä se tarkoittaa ja mitä sillä tavoitellaan?

13.00–14.30                                  Hyvätuuli Highland – markkinointiyhteistyötä tilojen välillä, yrittäjä Matti Kauhanen, Honkalan tila, Jäppilä
15.00–16.00                                  Ideointia pienryhmissä päivään liittyvien aiheiden pohjalta
16.15–16.45                                  Ideoinnin tulosten esittely ja vapaata keskustelua

Lisätietoja: Ritva Mynttinen, ritva.mynttinen@helsinki.fi, puh. 044 590 6832 tai Tytti Klen, tytti.klen@helsinki.fi, puh. 050 576 2881

 

Sinustako Ranchising®-tilallinen?

Jos olet kiinnostunut Ranchising®-toiminnasta, ota yhteyttä asiantuntijaamme Sami Lehtoon, puhelin 040 354 5599 tai sähköposti: sami.lehto@ranchising.fi

Haluaisitko nauttia arjesta hyvän tuulen maatilalla? Tee Ranchising®-sopimus ja liity Hyvätuuli-tuottajien tyytyväiseen joukkoon.  Lue lisää!

Tutustu myös meistä kirjoitettuihin

lehtiartikkeleihin.

Kauttamme saat:

  • Yhteistyövalmennukset ja sopimusavun
  • Koulutuksen eläintenhoitoon
  • Laatukäsikirjan ja valmiit ohjeistukset
  • Keskitetyn markkinoinnin, laadukkaan brändin ja myyntijärjestelmän
  • Jatkuvan puhelintuen.