Lähiruokabuumi luo suoramyynnille imua ja alhaiset tuottajahinnat työntävät uusiin markkinointiratkaisuihin.Tiloilla haetaan lisätuloa myymällä pieni osa tuotannosta suoraan kuluttajille. Muu tuotanto jatkuu perinteiseen jalostuskanavaan. Tällöin myyntityö, tuotteistaminen ja näihin liittyvä osaaminen jää sivuosaan.
Syntyykö toiminnasta riittävästi tuottoa työmäärään nähden? |
![]() |
Suoramyynti on päätuotantoHyvätuuli Highlandissa asiat ovat toisin päin: suoramyynti on päätuotantosuunta ja tilojen tuotanto tukee päätuotantoa. Karjaroduksi valittiin ylämaankarja juuri tuotteistuksen kannalta. Rotu eroaa niin imagoltaan kuin ominaisuuksiltaan muista naudoista. Luomuelintarvikkeiden kysynnän kasvu on ollut nähtävissä, joten luomutuotanto oli itsestäänselvyys. |
Toiminnalla on tavoiteSuoramyyntitoiminnan tavoitteeksi asetettiin tilojen kannattavuus kohtuullisella tuotantomäärällä. Tuotteistuksella ja omalla myyntityöllä tuottajahinta saadaan moninkertaistettua. Investoinnit, tuotantoon kuluva työmäärä ja toiminnan riskit pysyvät kohtuullisina. Merkittävää on myös riskien luonne: tuottajahinnan muodostuminen on oman toiminnan seurausta, joten siihen pystyy vaikuttamaan. Lähes 15 vuoden suoramyyntitoiminnan jälkeen Hyvätuuli Highlandin tuotanto ja myyntitoiminta ovat vakiintuneet. Toiminnan edelleen kehittäminen jatkuu tuotteistuksessa ja markkinoinnissa. |