Tapahtumat

  • ke
    08
    loka
    2014
    15.00Jyväskylän Paviljongin auditorio

    Avaimet karjankasvatuksen kannattavuuteen, toiminnan kehittämiseen ja kasvuunpihvikarjaliitto

    Karjankasvattajan talous nojaa maataloustukien optimointiin, uudenlaiseen yrittämiseen ja tarkkaan tilinpitoon. Kuinka karjankasvattaja itse voi vaikuttaa Tilaisuuteen on vapaa pääsy kaikilla KoneAgrian messuvierailla. Tervetuloa!

    OHJELMA

    Tervetuloa Pihvikarjaseminaariin - Antti Veräväinen, Pihvikarjaliiton puheenjohtaja

    Sanoista tekoihin, teoriasta käytäntöön - Maarit Kärki, Vuoden Cowgirl 2013

    Pihvikarjaliiton Vuoden Cowgirl 2013 Maarit Kärki on tehnyt mittavan uran hankepäällikkönä MTT Ruukissa, ja toimii tällä hetkellä opettajana Keski-Pohjanmaan ammattiopistossa. Hän kertoo, millä teoilla on todellista vaikutusta karjankasvattajan kukkaroon, kuinka maatalouden kehittämiseen kohdistetut hankkeet konkretisoituvat ja kuinka karjankasvattaja saa niistä parhaan hyödyn. Samalla Maarit Kärki luo katsauksen alan koulutukseen ja kannustaa karjankasvattajia kehittämään osaamistaan.

    Maanviljelijästä maatalousyrittäjäksi - Johanna Lindvall, Farmiluotsi Oy/ Kassamestarit Oy

    Johanna Lindvall on maatilayritysten talouskonsultointipalveluja tarjoava yrittäjä, jolla on kokemusta mm. emolehmätilojen parissa työskentelystä. Johanna Lindvall haastaa emolehmätuottajat ajattelemaan uudella tavalla tilansa taloutta yrittäjämäisestä näkökulmasta ja etsimään keinoja pärjätä haastavassa taloudellisessa tilanteessa. Hän kannustaa käyttämään apuna talouslaskennan tarjoamia työkaluja seurannassa ja kehittämisessä sekä hyödyntämään uusia mahdollisuuksia.

    Laajempaa osaamista laajemman navetan sijaan – Esko Rissanen, Hyvätuuli Highland

    Karjatilan isäntä Esko Rissanen kertoo omakohtaisin esimerkein karjankasvatuksen kannattavuuden parantamisesta maatilojen yhteistyön ja suoramyynnin keinoin. Yhteistyö alkaa yhteisten tavoitteiden asettelusta, mutta mitä muuta tulee ottaa huomioon? Kuinka karjankasvattaja pääsee parempaan kannattavuuteen maltillisillakin tuotantomäärillä?

    Vaihtoehtona suoramyynti – omien tuotteiden myynnin, jalostamisen, logistiikan ja elintarvikelainsäädännön ABC / Johanna Mattila, Aitoja makuja –hanke

    Hankekoordinaattori Johanna Mattila kertoo, kuinka elintarvikelainsäädännön kynnystä madalletaan, kun karjankasvattaja miettii omien tuotteiden myymistä, jalostamista tai vaikkapa suoramyyntipuodin perustamista.

    Mitä karjankasvattajan tulee tietää maataloustuista uudella ohjelmakaudella? Juha Palonen, Maa- ja Metsätalousministeriö

    Tilannekatsauksen maataloustukiin antaa maa- ja metsätalousministeriön neuvotteleva virkamies Juha Palonen, joka on ollut keskeisesti mukana valmistelemassa mm. uusia tuotantosidonnaisia tukijärjestelmiä.

    Puheenvuorojen jälkeen keskustelu jatkuu vapaamuotoisesti Pihvikarjaliiton tarjoaman pikkupurtavan kera. Tilaisuus päättyy viimeistään klo 18.

  • ke
    15
    loka
    2014
    9.30-15.30Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus os. Lönnrotinkatu 7, Mikkeli

    Luomuinstituutti_originalLuomutuotteiden ja -palvelujen myynti

    Ajankohtaistilaisuudet on tarkoitettu henkilöille, jotka:

    • toimivat luomuyrittäjänä (tuottaja, jalostaja, kauppa, palvelut) ja joiden tavoitteena on liiketoiminnan kehittäminen ja uudistaminen
    • toimivat yrittäjänä ja osa liiketoiminnasta on luomua (esim. lähiruokakauppa)
    • suunnittelevat luomuun liittyvän liiketoiminnan aloittamista

    Puhujiksi ajankohtaispäivään olemme kutsuneet alan yrittäjiä ja asiantuntijoita.
    Ilmoittaudu Sinikka Mynttiselle sinikka.mynttinen@aalto.fi    puh. 050 4965 227

    Tieto ajankohtaispäivästä on nyt myös PYK:n nettisivuilla http://pienyrityskeskus.aalto.fi/fi/current/news/luomulla_etumatkaa_etela-savolle_ajankohtaispaiva_luomuliiketoiminnasta_15-10-2014_klo_10-16/

    Markku Virtanen                                                              Sinikka Mynttinen
    Tutkimusjohtaja                                                               Tutkija
    Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu                           Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
    Pienyrityskeskus                                                               Pienyrityskeskus
    Tel: +358407545539                                                      Tel: +358504965227
    markku.virtanen@aalto.fi                                                 sinikka.mynttinen@aalto.fi

     

  • ti
    04
    marras
    2014
    12.00Ammattiopiston Kannuksen toimip. Ollikkalantie 3, Kannus.

    luomulogo 555px variKeski-Pohjanmaan luomupäivä

    Ohjelma:

    12.00             MTK Keski-Pohjanmaan terveiset, Jouni Jyrinki, MTK Keski-Pohjanmaa
    12.15             Hyvätuuli Higland – luomulihakarjatila ja tilamyymälä, Esko Rissanen Hyvätuuli Higland yrittäjä
    13.00             Yhteistyöllä tuottavuutta Etelä-savossa, Antti Vauhkonen Kalliolan luomu

    13.45             Kahvitauko

    14.00             Hallituksen tavoitteet luonnonmukaiselle tuotannolle
    14.45             Luonnonmukaisen tuotannon tilanne Keski-Pohjanmaalla,
    Jari Tikkanen, ProAgria Keski-Pohjanmaa
    15.15             Alihankintasopimukset ja luomuteurastus, Lars Björkgård, Pohjanmaan ELY-keskus
    15.45             Tilaisuuden päätös, Jouko Peltola, Kosek

     

  • ma
    01
    joulu
    2014
    1.45Mäntykoti, Patteritie 7, 54500 Taavetti

    YHTEISTYÖLLÄ MARKKINOILLE

    Tuskailetko tuotteiden saamiseksi markkinoille tai haluatko hioa onnistunutta markkinointia entisestään? Etsitkö uusia ajatuksia markkinointiin ja yhteistyöhön? Kiinnostavatko osuuskunnat ja muu yhteistyö? Tiedätkö, mitä brändäys tarkoittaa ja miten sitä voisi hyödyntää? Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan aiheista toisten tuottajien ja asiantuntijaluennoitsijoiden kanssa. Luomuinstituutti_original

    Tavoite: Tutustua erilaisiin yhteistyömuotoihin, joiden avulla voidaan tehostaa tilojen markkinointia. Perehtyä siihen, mitä on brändi ja miten se vaikuttaa markkinoinnissa. Pohtia osuuskuntaa yhteistyön muotona. Kuulla käytännön kokemuksia päivän aiheista. Verkostoitua ja keskustella yhteistyömahdollisuuksista erityisesti Kaakkois-Suomen ja Etelä-Savon alueella, mutta myös yleisemmin.

    Kohderyhmä: Tavanomaiset tuottajat ja luomutuottajat, jotka ovat kiinnostuneita yrityksensä markkinoinnin ja yhteistyön kehittämisestä. Tuottajien työtä tukevat henkilöt, kuten neuvojat. Muut kiinnostuneet.

    Sisältö:

    • Yhteistyön mahdollisuudet markkinoinnissa – mitä etuja se tuo ja miten toimitaan käytännössä?
    • Perusteita osuustoiminnallisesta yrittämisestä ja yritysten muodostamista markkinointiosuuskunnista
    • Mitä tarkoitetaan brändillä ja mikä on sen merkitys markkinoinnissa?

    OHJELMA

    8.45–9.00                                       Päivän aloitus
    9.00–10.30                                    Osuuskunta markkinointiyhteistyön välineenä  asiantuntija, AMK-agrologi Reijo Käki
    10.40–12.00                                  Brändin rakentaminen – mitä se tarkoittaa ja mitä sillä tavoitellaan?

    13.00–14.30                                  Hyvätuuli Highland – markkinointiyhteistyötä tilojen välillä, yrittäjä Matti Kauhanen, Honkalan tila, Jäppilä
    15.00–16.00                                  Ideointia pienryhmissä päivään liittyvien aiheiden pohjalta
    16.15–16.45                                  Ideoinnin tulosten esittely ja vapaata keskustelua

    Lisätietoja: Ritva Mynttinen, ritva.mynttinen@helsinki.fi, puh. 044 590 6832 tai Tytti Klen, tytti.klen@helsinki.fi, puh. 050 576 2881

     

Sinustako Ranchising®-tilallinen?

Jos olet kiinnostunut Ranchising®-toiminnasta, ota yhteyttä asiantuntijaamme Sami Lehtoon, puhelin 040 354 5599 tai sähköposti: sami.lehto@ranchising.fi

Haluaisitko nauttia arjesta hyvän tuulen maatilalla? Tee Ranchising®-sopimus ja liity Hyvätuuli-tuottajien tyytyväiseen joukkoon.  Lue lisää!

Tutustu myös meistä kirjoitettuihin

lehtiartikkeleihin.

Kauttamme saat:

  • Yhteistyövalmennukset ja sopimusavun
  • Koulutuksen eläintenhoitoon
  • Laatukäsikirjan ja valmiit ohjeistukset
  • Keskitetyn markkinoinnin, laadukkaan brändin ja myyntijärjestelmän
  • Jatkuvan puhelintuen.